Frank’s Kitchen gaat verder als social business

Wij hebben groot nieuws. Ga er maar even voor zitten, want Frank’s Kitchen gaat flink veranderen. We gaan een volledig nieuwe koers varen en nemen binnenkort afscheid van onze webshop. We hebben de afgelopen maanden besloten dat we ons bedrijf gaan omvormen tot een social business. Dat is een droom die we al langer hebben en die we nu daadwerkelijk tot leven gaan wekken. Om ruimte te geven aan deze droom stoppen we binnenkort met onze webshop. Per 1 oktober gaat deze uit de lucht. (Inmiddels is de oude webshop offline. We bouwen op de achtergrond aan een nieuwe site.) Dat was geen eenvoudige keuze, maar ondernemen draait ook om keuzes maken. Soms makkelijke keuzes, soms moeilijke keuzes. Het roer gaat om. We gaan de komende jaren bouwen aan een bedrijf dat zélf producten maakt en dat volledig draait om maatschappelijke impact. Frank’s Kitchen wordt een social business.

We snappen dat deze mededeling zo pats-boem uit de lucht komt vallen en dus geven we hieronder graag tekst en uitleg. Deze blog is een start, want er is veel te vertellen. Dat zullen we de aankomende tijd dan ook blijven doen. Een social business? Wat bedoelen jullie daarmee? En stoppen met de webshop, waarom?

De grootste en belangrijkste verandering is dat we stoppen met de webshop. Wij begrijpen dat we een groot aantal mensen flink teleurstellen met deze mededeling. We hebben altijd genoten van jullie betrokkenheid bij ons bedrijf en we gaan alle vriendelijke berichtjes en telefoontjes met onze vaste klanten missen. De hectiek rondom de kerstperiode ook. Deze kerst wordt het voor het eerst in tien jaar stil… Maar waar het één stopt, ontstaat ruimte voor het ander.

We hebben ontdekt dat we het leuker vinden om zelf producten te maken dan producten van andere producenten te verkopen. Het afvullen van potjes honing uit onze eigen imkerij geeft enorm veel voldoening. We willen eigenlijk het liefst zélf producent worden. Niet alleen van honing, maar van meer. En dat is waarom we deze rigoureuze stap nemen. We mogen de deuren van onze webshop dan sluiten, we gaan echter verder met ons bedrijf. Zowel letterlijk als figuurlijk. Want zie dit niet als het einde, maar als een nieuw begin. We gaan een volgende fase in met Frank’s Kitchen en dat geeft nieuwe energie!

We hebben 10 jaar met plezier eerlijke producten verkocht en we zijn in tien jaar tijd uitgegroeid tot een biologisch gecertificeerd bedrijf. Het is nu nog nauwelijks voor te stellen, maar tien jaar geleden was biologische wijn bijzonder moeilijk verkrijgbaar. Gelukkig is dat inmiddels verandert en verkopen ook de grote jongens nu volop biologische wijn en andere producten. Mission accomplished. Zeker online hebben wij flink gepionierd met biologische wijn – we waren de eersten met een 100% biologische wijn webshop – en we gaan nu pionieren als social business. Het is de volgende stap in ons verhaal.

Het pionieren zit ons in het bloed, we willen graag nieuwe dingen tot stand brengen, nieuwe mogelijkheden creëren. Rijk worden is nooit onze drijfveer geweest. Dat is niet de reden waarom wij zijn gaan ondernemen. “Waarvoor dan wel?”, vroegen we ons steeds vaker af. Met het nadenken over de toekomst kwamen steeds vaker dit soort wezenlijke vragen naar boven. Waarom hebben wij dit bedrijf eigenlijk? Wat willen we bereiken en waarom doen we dit? Wij zijn gedreven ondernemers die een verschil willen maken. Zou het dan niet gaaf zijn als we verschil kunnen maken in het leven van anderen? Zou het niet mooi zijn, vroegen we ons hardop af, als we met Frank’s Kitchen zelf producten kunnen maken en zodoende mensen aan het werk kunnen helpen? Mensen die normaal gesproken niet aan de bak komen? Wat als Frank’s Kitchen daadwerkelijk een keuken zou zijn waar mensen een nieuwe kans krijgen? Een keuken waar lekkere potjes uitrollen die jij kan kopen? Zodat jij kan meehelpen om die kansen mogelijk te maken?

Dát is de droom die we nu hardop durven te dromen. De droom waar we de komende jaren aan willen werken. Frank’s Kitchen moet een sociale onderneming worden: een echte keuken waar mensen echte kansen krijgen. Een bedrijf dat de lekkerste producten maakt op basis van de beste biologische en natuurlijke ingrediënten en dat zodoende kansen creëert. Een bedrijf dat draait om eerlijke smaken én social impact. Een bedrijf dat nog dichter bij onszelf staat. Een bedrijf dat een hoger doelt dient dan enkel omzet draaien.

Grote woorden? Jazeker. Maar wij gaan het doen! Te beginnen bij het begin: potjes vullen! Op de achtergrond werken we aan onze eigen producten en we komen terug met een nieuwe website en eigen Frank’s Kitchen producten. We hopen van harte dat we jullie dan ook weer mogen verwelkomen! Dan niet langer met wijn, maar met potjes vol lekkers zoals honing, mosterd en andere smeersels. Potjes van Frank’s Kitchen. Potjes vol smaak, gericht op maatschappelijk impact.

De komende tijd staat in het teken van afronding. We houden vanaf nu een leegverkoop en per 1 oktober sluit de webshop definitief.

Dit einde is het begin van ons nieuwe avontuur. We hopen jullie daarin weer te mogen meenemen. Volg ons verhaal op social media en via de nieuwsbrief (stuur een mailtje naar hallo@frankskitchen.nl als je deze wilt ontvangen). Er is zoals gezegd nog zoveel meer te vertellen en dat gaan we zeker doen.

Dank voor de afgelopen jaren, jullie hebben enorm ons geholpen om op dit punt aan te komen. Graag tot ziens in Frank’s Kitchen nieuwe stijl. Heb je een vraag of wil je wat aan ons kwijt, dan horen we het graag. Dat kan via een reactie op dit bericht, een leuk kaartje per post of een berichtje op social media.

Graag tot horens!

Met smakelijke groet,
Frank en Martine

13 gedachten over “Frank’s Kitchen gaat verder als social business”

  1. Gefeliciteerd lieve Frank en Martine met deze moedige stap! het wordt vast een groot succes en binnenkort rollen de gevulde potjes bij jullie de keuken uit. Ik blijf jullie volgen, als altijd.

    Beantwoorden
  2. Wat een hoop hartverwarmende en enthousiaste reacties op onze toekomstplannen! Vorige week meldden we dat we ons bedrijf gaan ombouwen tot producent met een sociaal doel. Dat sloeg in als een bom. Positief hoor, maar de mailbox liep direct over, de telefoon bleef maar rinkelen en de bestellingen stroomden binnen. We hebben echt iets losgemaakt en jullie zijn duidelijk echte fans. Super!
    We kregen van diverse (vak)mensen hulp aangeboden omdat ze het zo’n gaaf idee vinden. Er zit echt energie in deze plannen! Martine en ik moesten er even van bijkomen. We hebben het afgelopen weekend even laten bezinken. Wat fijn om zoveel aanmoedigingen te krijgen.
    De leegverkoop verloopt ook erg voorspoedig. Het gaat veel harder dan wij hadden verwacht: er is nog een klein beetje wijn over en ook nog wat bier, cider en delicatessen. Neem nog eens een kijkje voordat alles op is. De leegverkoop haalt het einde van deze maand waarschijnlijk niet…
    Dank mensen! Bedankt voor de massale aankopen, maar vooral bedankt voor alle mooie aanmoedigingen en warme woorden!

    Beantwoorden

Plaats een reactie